Wałbrzyska fabryka Toyoty rozpoczęła produkcję przekładni do napędów hybrydowych. Na rozbudowę zakładu i wdrożenie nowej linii technologicznej japoński koncern wydał blisko 290 mln złotych. Fabryka działająca w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej jest pierwszym ośrodkiem poza Azją, w którym produkowane są komponenty do układów hybrydowych Toyoty.
Inwestycja jest pierwszym etapem kilkuletniego programu wprowadzania zaawansowanej technologii hybrydowej i nowej architektury Toyoty do polskich fabryk. Przekładnia, która produkowana będzie w Wałbrzychu jest kluczowym elementem napędu, który koordynuje współdziałanie motoru elektrycznego i silnika spalinowego.
– Wprowadzenie technologii produkcji przekładni hybrydowej do TMMP jako pierwszej fabryki poza Azją to dla nas ogromne wyróżnienie i wyraz ogromnego zaufania, jakim władze koncernu darzą polskie fabryki Toyoty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji – mówił podczas uroczystości uruchomienia Eiji Takeichi, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
W wydarzeniu wziął udział Wiceminister Przedsiębiorczości i Technologii Marcin Ociepa, który odczytał list premiera Mateusza Morawieckiego.
„Szanowni Państwo, nasz kraj nie bez przyczyny staje się fabryką Europy. Nie dostarczamy jak dawniej taniej siły roboczej, lecz skutecznie uczestniczymy w globalnej konkurencji. Solidny i zrównoważony wzrost gospodarczy, dobry klimat inwestycyjny, a także wielki potencjał polskich pracowników stanowią o naszym sukcesie. Cieszę się, że rusza kolejna zaawansowana technologicznie i niezwykle perspektywiczna inwestycja, która zwiększy kompetencje naszych pracowników i nasze szanse rozwojowe” – napisał w liście do uczestników wydarzenia szef rządu.
Wiceminister Marcin Ociepa podkreślił, że przedsięwzięcie jest potwierdzeniem istnienia w Polsce korzystnych warunków dla rozwoju firm, w tym firm zagranicznych. To również dowód na systematyczne umacnianie się gospodarki Polski i jej znaczenia na świecie.
Toyota była jedną z pierwszych firm, które zainwestowały w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Blisko dwie dekady działalności japońskiego koncernu sprawiły, że zapisał się on nie tylko w sferze gospodarczej. Zakład wpłynął również na społeczną rzeczywistość całego regionu.
– Nową inwestycję odczytujemy jako znak, że największy koncern motoryzacyjny na świecie wiąże z nami, podobnie jak my z nim, swoją przyszłość – mówił podczas uroczystości Maciej Badora, prezes wałbrzyskiej strefy. – Jestem przekonany, że otwiera to nowy rozdział w naszych relacjach, które pragniemy oprzeć przede wszystkim na ludziach, gdyż to oni są zarówno twórcami, jak i adresatami przemysłu. To również dzięki nim mogło dojść do wdrożenia projektu, którego zakończenie dzisiaj świętujemy – podkreślił.
Nowa inwestycja to ważny wkład w rozwój programu elektromobilności w Polsce. Technologia hybrydowa pozwala znacznie ograniczyć emisję spalin, wpisując się w strategię Toyoty w Polsce zgodną z dewizą „Stop smog. Go hybrid”.
– W 2000 roku, wraz z premierą pierwszego modelu hybrydowego, postawiliśmy pierwszy krok na drodze do elektryfikacji samochodów w Europie. Obecnie prawie co drugi samochód opuszczający nasze salony to auto hybrydowe, a sprzedaż hybryd nieustannie rośnie. Technologia hybrydowa to nasz główny wyróżnik. To element naszej ambitnej globalnej strategii elektromobilności, która zakłada, że do 2030 roku osiągniemy roczną sprzedaż na świecie ponad 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych. Stały wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiększyć lokalną produkcję komponentów do napędów hybrydowych – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
Po wdrożeniu nowej inwestycji oraz projektów zaplanowanych na najbliższe lata całkowity poziom inwestycji Toyoty w polskie fabryki wyniesie ponad 4,5 miliarda zł. Działania te pozwolą także stworzyć nowe miejsca pracy. Do roku 2020 poziom zatrudnienia w zakładach TMMP wzrosnąć ma o prawie 600 osób do łącznej liczby ponad 2500 pracowników. Obecnie trwają intensywne działania rekrutacyjne do obu fabryk Toyoty zlokalizowanych na Dolnym Śląsku, na obszarze Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Fabryka w Wałbrzychu produkuje obok nowych przekładni do napędów hybrydowych także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników i 720 tysięcy skrzyń biegów do samochodów z napędem konwencjonalnym, zaś nowa linia produkcyjna może wytwarzać 180 tysięcy przekładni w ciągu roku.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Jego roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA (Toyota New Global Architecture), możliwości fabryki wzrosną do 309 tysięcy jednostek.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.